Cu siguranta ai auzit de termenul „strategie in afaceri” peste tot pe internet sau in discutiile cu partenerii. Dar ce este strategia in afaceri mai exact? Si esti constient ca ai nevoie de diferite tipuri de strategie in functie de nivelele din compania ta?
In acest articol ne vom uita la cateva definitii privind strategia in afaceri si de asemenea, vom discuta despre cele 3 tipuri de strategie: Strategia Companiei, Strategia Departamentelor si Strategia Echipei.
Definitia strategiei in afaceri
Strategia a fost studiata vreme indelungata de leaderi in afaceri si de teoreticieni. Cu toate acestea, nu exista o definitie exacta a ceea ce este strategia.
Unul din motive este ca oamenii gandesc despre strategie in moduri diferite.
De exemplu, unii prefera sa analizeze prezentul cu atentie, sa anticipeze schimbarile din piata si de aici sa planuiasca cum vor actiona pe viitor. Pe de alta parte, altii spun ca viitorul este aproape imposibil de prezis si, de aceea, prefera sa dezvolte strategia in functie de situatii.
Una din definitiile de baza ale strategiei in afaceri este: „Strategia determina directia si scopul unei afaceri pe termen lung. De asemenea, determina modul in care resursele sunt alocate pentru a intampina nevoile pietei si ale actionarilor”
Pe de alta parte, Michael Porter, autorul celebrei carti „Avantajul Competitiv”, subliniaza faptul ca strategia defineste si comunica pozitia unica a companiei. De asemenea, mai spune ca strategia determina modul in care resursele, abilitatile si competentele companiei sunt combinate pentru a crea avantajul competitiv.
Insa, cea mai simpla definitie a strategiei in afaceri este: „A stabili modul in care vei castiga in perioada urmatoare”.
Acum ne vom uita la cele 3 nivele de strategie in afaceri.
Strategia companiei
Aceasta este o strategie generala care cuprinde mai multe strategii de departamente. Ea determina modul in care sustine si imbunatateste valoarea departamentelor si raspunde la intrebarea: „Cum structuram afacerea astfel incat toate departamentele sa creeze impreuna mai multa valoare decat daca ar face-o individual?”
Corporatiile fac asta prin cresterea competentelor din departamente, prin utilizarea unor tehnologii si resurse folosite de toate departamentele, prin dezvoltarea unui brand puternic, etc.
Asa ca, la acest nivel de strategie, ne preocupa modul in care departamentele corporatiei ar trebui sa se uneasca si modul in care resursele ar trebui alocate pentru a crea cea mai mare valoare posibila.
Strategia departamentelor
Strategia afacerii de la acest nivel este preocupata cu modul in care poate concura cu succes pe anumite segmente de piata si raspunde la intrebarea: „Cum castigam in aceasta piata?”. Totusi, aceasta strategie trebuie sa fie in stransa legatura cu obiectivele identificate in Strategia Companiei.
Un punct important de pornire in dezvoltarea strategiei departamentulor este Analiza Concurentei. Ca parte a acestei strategii, este important sa te gandesti la punctele forte pe care le detii pentru a satisface nevoile clientilor in cel mai bun mod posibil. De aici poti face Analiza Propunerii Unice de Vanzare pentru a intelege cum iti poti intarii pozitia pe piata.
Tot aici iti este de folos si Analiza SWOT care te ajuta sa intelegi oportunitatile si amenintarile din piata.
NOTA: Pentru companii mai mici, strategia companiei si a departamentelor se pot suprapune. Cu toate acestea, daca compania concureaza pe mai multe piete atunci fiecare departament trebuie sa se gandeasca la strategia sa unica.
Strategia Echipei
Pentru a implementa cu succes strategia companiei si a departamentelor, ai nevoie de echipe care sa lucreze impreuna. Cu toate acestea, fiecare din aceste echipe au o contributie diferita, insemnand ca fiecare echipa trebuie sa aiba propria strategie.
Aceasta strategie de echipa trebuie sa duca la indeplinirea obiectivelor propuse in strategia de departament. Asta insemnand ca toate nivelele de strategie se sustin impreuna pentru a asigura succesul companiei.
Este nevoie sa se lucreze eficient pentru a atinge obiectivele strategice ale companiei. Asa ca un element important al strategiei de echipa este sa implementezi cele mai bune practici pentru a ajuta echipa sa isi atinga obiectivele.