In orice sector operezi, oricat de unica ar fi propunerea ta de vanzare, intotdeauna vor fi alte afaceri care vor concura pentru atragerea clientilor tai.
Un competitor este o companie rivala care opereaza in aceeasi industie ca a ta, vanzand produse sau servicii similare. S-ar putea sa concurezi impotriva rivalilor tai pe baza pretului, a tipului de produs pe care il vinzi, a tipurilor de promotii pe care le lansezi, sau poate pe baza calitatii serviciului pe care il furnizezi.
Cand te uiti in jur la concurentii tai, stii ce fac ei? Stii cat de eficiente sunt actiunile lor sau cat de satisfacuti sunt clientii lor? Cand dezvolti strategia ta de afaceri iei in considerare care ar putea fi strategiile concurentilor tai?
Despre analiza concurentei
Analiza concurentei este parte a planului de marketing destinat sa imbunatateasca deciziile de afaceri prin a fi tot timpul la curent cu ceea ce se intampla pe piata.
Folosind practicile de analiza concurentiala poti monitoriza actiunile competitorilor si reactiile pietei. Asta te ajuta sa obtii informatii valoroase si sa dezvolti un plan care reduce sansele de risc.
Ce este analiza concurentei
Analiza concurentei este o monitorizare sistematica a actiunilor competitorilor pentru a determina ce fac ei in prezent si ce par a pregati pe viitor. Prin colectarea acestui tip de informatii, iti imbunatatesti deciziile, atat strategice cat si tactice, si obtii o mai buna intelegere a propriei pozitii competitive.
Analiza concurentei se focuseaza pe 5 categorii de informatii:
Evaluare strategica – Care este strategia competitorilor?
Operatiuni curente – Ce fac competitorii tai acum?
Perceptiile competitorilor – Cum sunt perceputi concurentii de clienti?
Capabilitatile concurentilor – Ce avantaje pot folosi concurentii tai acum sau in viitor?
Perspectiva pietei – In ce directie se misca piata, cat de bine sunt pozitionati competitorii pentru a se indrepta in acea directie?
Prin descoperirea informatiilor legate de aceste 5 categorii, iti poti crea un plan eficient de actiuni.
Intelegerea pozitiei tale competitive pe piata.
La fel cum colectarea informatiilor despre concurenta ta te ajuta sa fii mereu cu un pas inaintea lor, este vital sa stii unde si cum esti pozitionat pe piata. Iata cateva unelte si strategii pentru a obtine o intelegere mai buna a pozitiei tale pe piata:
Analiza propunerii unice de vanzare te poate ajuta sa intelegi cum alte afaceri concureaza in industria ta. Te ajuta sa definesti si sa stabilesti avantajul tau competitiv pentru a te diferentia de concurenti.
Analiza competentelor esentiale te poate ajuta sa identifici lucrurile pe care compania ta le face in mod unic cel mai bine, lucruri pe care alte companii nu le poate copia pentru a-ti afecta pozitia pe piata. Poti testa daca sunt competentele tale esentiale prin analiza modului in care influenteaza clientii sa cumpere de la tine; cat de dificil sunt de imitat; si daca ele pot fi aplicate pe o piata mai larga.
Cele 5 forte ale lui Porter te ajuta sa intelegi unde se afla puterea intr-o situatie de afaceri si te ajuta sa intelegi daca un potential nou produs sau serviciu ar putea avea succes. Cele 5 forte care afecteaza concurenta sunt: Puterea furnizorului, puterea cumparatorului, rivalitatea concurentei, amenintarea de inlocuire si amenintarea de competitori noi.
Strategia lui Porter se uita la 3 moduri principale in care poti castiga avantaj competitiv pe piata: prin focus asupra costului; prin oferirea unui serviciu de nisa intr-o piata specializata; sau prin realizarea unor produse diferite, mai atractive decat ale concurentei.
Strategia lui Bowman extinde cele 3 poziti competitive la 8. Acest model se uita la diferite combinatii de pret si valoare perceputa si ce sanse de succes au fiecare. Te poate ajuta sa alegi calea catre avantajul competitiv care se potriveste cel mai bine cu aptitudinile companiei tale.
Analiza VRIO te ajuta sa evaluezi modul in care resursele companiei (oameni, procese sau alte active) contribuie la pozitia ta pe piata. VRIO te ajuta sa evaluezi valoarea, raritatea si inimitabilitatea resurselor tale si cat de capabila este organizatia ta sa le foloseasca.
Unde sa gasesti informatie despre concurenta
Cea mai des intalnita intrebare este unde gasesti informatie despre concurenta avand in vedere ca ei nu vor lasa informatia la vedere pentru tine. Cu toate acestea exista o larga varietate de surse de informatie de care ai nevoie. De exemplu:
Concurenta:
Colecteaza materialele lor de marketing
Cumpara produsele competitorilor si analizeaza-le
Analizeaza site-urile competitorilor
Unde este posibil, viziteaza magazinele competitorilor si vorbeste cu oamenii de acolo
Aboneaza-te la newsletterul competitorilor
Clienti:
Fa un sondaj legat de satisfactia fata de produsele tale sau ale concurentei
Creeaza un tabel al clientilor bazat pe factorii critici de succes
Intreaba clientii de ce ar cumpara de la concurenta si nu de la tine
Cand vorbesti cu clientii, noteaza orice observatii – bune sau rele – legate de concurenta ta
Furnizorii:
Participa la evenimente, conferinte si prezentari sonsorizate sau sustinute de furnizorii tai si vezi cine din competitorii tai mai participa
Verifica site-ul furnizorilor pentru orice mentiuni legate de concurenta
Aboneaza-te la newsletterul furnizorilor
De asemenea, poti apela la ajutorul profesionistilor pentru a extrage cele mai bune informatii. Pentru detalii click aici
NOTA:Asigura-te ca folosesti metodele etice cand colectezi informatii despre concurenta. Nu are nici un rost sa apelezi la practici ilegale cand sunt disponibile atat de multe informatii online.
Strategia analizei concurentiale
Cu atat de multa informatie disponibila este usor sa te pierzi. De aceea este important sa ai o strategie. Cele 4 elemente de baza ale strategiei sunt: planificarea, colectarea, analizarea si comunicarea.
Planificarea
Stabileste de ce ai nevoie si de ce.
De ce fel de informatie ai nevoie?
De ce ai nevoie de acea informatie?
Ce stii deja?
Cat te va costa sa obtii informatia pe care nu o ai inca?
Ce vei face cu informatia de indata ce o ai?
Raspunsurile la aceste intrebari te vor ajuta sa iei decizia privind resursele pe care le vei folosi si cat timp si energie vei investi in aceasta strategie.
Colectarea
Incepe sa aduni informatiile.
Unde te vei uita?
Cine se va uita? Un angajat sau o firma specializata?
Ce softuri vei folosi?
Analizarea
Determina cum vei folosi informatia.
Ce poate face compania ta mai bine?
Cum poate fi diferita?
Ce grad de actiuni strategice par a urmari competitorii?
Cum crezi ca vor reactiona competitorii?
Comunicarea
Cel mai probabil nu vei folosi toate informatiile in acelasi timp, asa ca decice ce vei distribui acum si pe viitor.
Ce informatii ar trebui sa furnizezi angajatilor acum si pe viitor?
Cine trebuie sa cunoasca aceasta informatie acum si pe viitor?
Cum vei pastra informatia pentru utilizari viitoare?
Cum vei invata din experientele tale?
Analiza conurentiala implica in mare parte predictie. Prin dezvoltarea unei strategii de urmarire, te vei pune intr-o pozitie mai buna pentru a intelege ce trebuie sa stii si cum vei folosi aceste cunostinte. Printr-o pozitie proactiva, si nu reactiva, vei avea mai multe sanse de reusita.