Suntem continuu prinsi intr-o agitatie fara scapare. Oare mai poate antreprenorul de azi sa spere ca intr-o zi va fi liber pentru tot restul vietii?
Din fericire, exista dovezi ca da. Cunosc oameni de afaceri care au chiar si cate 10 vacante pe an (petrec mai mult timp in vacante decat in afacere). Reusesc sa construiasca noi afaceri in mod sistematic. Aloca foarte putin timp in aceste afaceri care continua sa creasca.
Desi secretul succesului unei afaceri depinde de mai multe aspecte, cum ar fi:
Toate acestea nu iti pot oferi libertatea de a face ce vrei tu, chiar daca afacerea creste.
Exista o singura solutie pentru a te elibera treptat, in timp ce afacerea creste fara oprire: Automatizarea. Posibilitatea ca afacerea ta sa furnizeze in mod automat si previzibil aceeasi calitate pe care clientii o asteapta.
Si, desi stiu ca ai mai auzit de automatizarea afacerii, in acest material iti voi da exemple concrete care o sa te inspire. In plus, cred ca o sa te ajute sa vezi „tabloul complet”.
In mare sunt 2 componente importante ale unei afacerii:
Prima este partea de produs sau serviciu. Cum produci, cum furnizezi.
A doua este partea de marketing si vanzari. Cum atragi, cum vinzi.
Sa incepem cu prima parte. Desi nu o sa insist prea mult aici. Voi intra mai mult in detalii in partea a doua (de marketing si vanzari)
Aici putem sa includem modul in care produsul sau serviciul este realizat, logistica, etc.
Furnizand o calitate constanta determini clientii sa cumpere de la tine pentru ca stiu la ce sa se astepte. Lipsa previziunii inseamna surprize, iar clientii nu vor sa aibă parte de asa ceva pe banii lor.
Automatizarea pentru client inseamna: „dau un ban, dar stiu ce o sa primesc”
Automatizarea pentru antreprenor inseamna: „pot sa maresc usor si ieftin capacitatea de productie cu mentinerea aceleiasi calitati”
Sa ne aducem aminte de Henry Ford care era in pragul falimentului deoarece productia era foarte scumpa, iar concurentii incepusera sa se inmulteasca.
Intr-o seara el a intrat in hala de productie si de nervi a lovit suportul care tinea masina pe loc. Atunci masina a inceput sa mearga incet de-a lungul halei. Imediat i-a venit ideea de a crea o linie de asamblare.
Asta a dus la o productie mult mai mare si mai ieftina. Devenind astfel cea mai mare companie auto din istoria lumii.
Sa iti dau un exemplu.
Inainte sa apara McDonald’s erau o multime de „fast-food-uri” unde se spunea ca servirea este mai rapida decat la un restaurant. In realitate, dura cam 30 de minute pana erai servit.
Aceste restaurante aveau o parcare generoasa, un chelner venea la masina ta, iti lua comanda si se intorcea dupa o jumatate de ora cu mancarea comandata.
Cand a venit vorba de automatizare, ei s-au uitat in bucatarie si au spus ca nu au ce sa faca. Carnea trebuie sa se prajeasca in timpul ei. Apoi s-au uitat la chelnerite si le-au pus patine ca sa ajunga mai repede la client cu mancarea comandata. Si asa au mai economisit 1 minut. Dar diferenta nu e chiar asa de mare, nu?
Atunci a intervenit McDonald’s cu sistemul lor prin care puteau servi un client in mai putin de 1 minut. Asta a fost biletul lor castigator. Au stiut ce sa automatizeze.
Pentru a nu face aceeasi greseala pe parte de marketing, pe care au facut-o precursorii lui McDonald’s pe parte de productie, iti recomand sa parcurgi urmatorii 3 pasi:
Pasul 1: Stabileste stadiile
De regula, un plan de marketing da rezultate daca are incluse aceste 4 stadii: Vizualizare, Captare, Informare si Vanzare.
Daca planul tau include alte stadii, specifice afacerii tale, ar trebui sa le stabilesti acum.
Pasul 2: Identifica actiunile care reprezinta sursele principale de venit
Aici ar trebui sa creezi un tabel in care sa treci, in dreptul fiecarui stadiu, actiunile importante care genereaza venit in afacere.
In acest tabel nu ar trebui sa incluzi actiuni care nu dau rezultate deloc sau sunt foarte mici. De asemenea, nu ar trebui sa incluzi actiuni al caror rezultat este incert (de exemplu SEO).
Pasul 3: Automatizarea
In acest pas iei fiecare din actiunile importante si te gandesti la solutii de automatizare.
Cu atat de multe solutii pe care le avem la dispozitie, automatizarea chiar este la indemana noastra.
Dar gata cu teoria, sa trecem la exemple.
In afacerea mea, printre cele mai importante surse de venit sunt: Facebook ads, email, articole si pagini de vanzare.
Cum pot sa automatizez facebook ads? Cu un buget zilnic alocat.
Cum pot sa automatizez email-ul? Prin realizarea unui follow up. Cei care se aboneaza acum la mine primesc o serie de email-uri pe care eu le-am programat.
Cum pot sa automatizez articolele? Gresit ar fi sa las pe altcineva sa le scrie. Corect este sa scriu eu articole cat mai bune, care rezista in timp, apoi sa le rotesc.
Cum pot sa automatizez paginile de vanzare? La fel, prin rotire. Pot sa am in arsenal 20 de pagini de vanzare pentru diferite servicii sau produse. Apoi le pot roti ani de zile de aici incolo, timp in care imi mentin rata de conversie.
Vezi exemplu:
Acum, uite care este sistemul pe care il folosesc pentru a genera rezultate in mod previzibil:
30 euro/zi imi aduce aproximativ 60 de abonati la newsletter. Din acestia 60, care imi citesc articolul, 3 dintre ei solicita o evaluare. In acelasi timp, rulez o retargetare mai complexa (un articol despre asta pe viitor) cu doar 10 euro si care imi aduce inca 10 lead-uri.
Total: Aproximativ 13 lead-uri/zi
Acum o sa iti arat concret cum procedez
Mai intai imi promovez unul din articole.
Reclama colecteaza datele de contact direct in facebook.
Apoi directionez abonatii catre articol si se porneste campania de email-uri.
In acelasi timp, din acest moment incepe campania de retargetare pe facebook.
Care ii trimite direct catre pagina de vanzare.
Ai vazut? Asta e sistemul meu. Nu trebuie decat sa il dezvolt (sa creez mai multe articole si pagini de vanzare) pana la momentul in care il pot automatiza complet.
Asta nu inseamna ca nu o sa mai creez si alte materiale, este ceea ce imi place. Insa ceea ce trebuie retinut aici este ca acesta este un sistem care poate genera clienti chiar si atunci cand sunt in vacanta.
Iar partea cea mai importanta este ca voi stii cu aproximatie cate lead-uri intra si cate vanzari avem.
Acum sa vedem exemple de automatizare si la alte firme.
Vizualizare
De ce pun firmele logo-ul pe produse? Nu pentru ca pica mai bine. Ci pentru ca stiu ca sunt si alti potentiali clienti care vor vedea produsul iar acum vor sti de unde sa il cumpere.
De exemplu, la Foggi, clienta nu va fi abordata cu intrebari de genul: „fata, de unde ti-ai luat asta”. Scrie pe ea!
Emblema EVOhoreca pe mobilierul unui restaurant va scuti potentialul client de deranjul informarii privind locul de unde au fost cumparate.
Captare
Sa ne uitam la emag.ro. Ei iau foarte in serios captarea. Pe homepage gasim 2 metode de captare (email si notificare web)
Informare
Iar cand vine vorba de informare, nu exista zi fara email trimis.
Vanzare
Cat despre vanzare, un landing page va genera intotdeauna rezultate mai bune decat daca s-ar trimite trafic catre site.
Ti-a placut acest material? Lasa mai jos la comentarii modul in care ti-ai propus sa automatizezi actiunile importante. Sau daca nu stii, cere o parere mai jos. Imi place sa ajut.